„Csiri-biri” - napközis tematikus közösségi program

„Csiri-biri” címmel napközis, tematikus közösségi programon vehetett részt 2018. június 18-tól 22-ig a karcagi Györffy István Katolikus Általános Iskola mintegy nagyven első osztályos tanulója. Az eseményről Décsei Erzsébet táborvezető beszámolóját közöljük az alábbiakban.

HÉTFŐ: A reggelit követően a résztvevő gyerekekkel megnyitottuk a tábort. Kialakultak a csoportok, megbeszéltük az általános napirendet és a heti programtervet. Közösen megalkottuk a csoportszabályokat, amiket a gyerekek tenyérlenyomatukkal hitelesítettek. Délelőtt ismerkedős játékokat játszottunk, melyek közül leginkább az alliteráló nevek és a vágj jó képet tetszett a gyerekeknek.  Az tízórait követően mozgásos játékokat játszottunk. A hürézés és a partizán aratott óriási sikert. A két csapat egymás elleni versengését rendkívül élvezték a gyerekek. Ebéd után eszközös játékok következtek. Néhányat ismertek már közülük, de a fölrázózás és a köcsögdobás mindenkinek ismeretlen volt. Uzsonna után méhviasz gyertyát készítettünk. Örömmel ismerkedtek ennek az anyagnak a tulajdonságaival. Az általuk készített gyertyákat haza is vihették. A napi program mindenkinek nagyon tetszett, élményekkel telve mentek haza.

KEDD: A délelőtti programot a kirándulás töltötte ki Tiszaigarra, az Arborétumba. A gyerekek nagyon élvezték az ösvények felfedezését, gyűjtötték a terméseket, tobozokat. A mocsári ciprus mindenkit lenyűgözött különleges formájával, hatalmas méretével.  A környezetismeretből tanult ismereteiket örömmel fedezték fel a természetben, az élővilágban (szitakötők, tavirózsa, vízipók, gyík…). A hatalmas tisztáson önfeledten szaladgáltak, keresgéltek. A természetben elfogyasztott tízórai is sokkal jobban ízlett, mint otthon. Délután a nagy melegtől kicsit elfáradva először a mesét néztük meg és dolgoztuk fel. A mese megtekintése kellemesen pihentető volt. Ezt követően az irányított kérdésekre egyre lelkesebben válaszolgattak. Uzsonna után már jól esett egy kis mozgás. Az udvar árnyékos részén fogójátékokat játszottunk. A fekete, fehér című fogócskánál két csoport megint küzdhetett egymás ellen. Még a nagy meleg sem tudta a kedvüket lelohasztani. Ez a játék örök kedvenccé vált.

SZERDA: Reggeli után a napot a Fazekas házban kezdte az egyik csoport, míg a másik a múzeumba látogatott el. Tízórai után cseréltünk. A Kántor Sándor Fazekas házban megismerkedtünk a Karcag és környéki népművészeti edényekkel és jellemző motívumokkal, színekkel. Ezután mindenki elkészíthette saját tányérját egy papírtányérra, közben ihletet meríthetett a körülöttünk lévő kiállított tárgyakból. Elmélyülten dolgozott ki-ki a saját művén. Visszaérve az iskolába mini tárlatot készítettünk belőlük. Előbb még megnéztük a Györffy István Nagykun Múzeumot. A múzeumba érve már kicsit elfáradtak, de játékossá téve a tárlat felfedezését, újra érdeklődve keresgették a megadott tárgyakat, felkeltette a kíváncsiságukat. A délelőtti program kitűnő zárása volt egy kis játszótéri szabad játék. Délután a rejtő – kereső játékokon volt a sor. Legkedvesebb a kullán, kullán gyűrű lett, ezt többször is kérték, hogy ismételjük meg. Uzsonna után a nagy melegre való tekintettel az árnyékos parkban játszottuk a bújó ipi-apacs játékot.

CSÜTÖRTÖK: A nagy meleg ellenére lankadatlan lelkesedéssel folytattuk a tábort. Délelőtt megtekintettük a szélmalmot. A Szélmalmi Fogadóház udvarán ütöttünk tábort és megnéztük a nemzeti park kis kiállítótermét is itt helyben. Innen indulva 3 csoportra osztva a gyerekeket mentünk át a szélmalmot bejárni. Nagyon tetszett a gyerekeknek, hogy a használati tárgyakat megfoghatták, kézbe vehették. A lépcsőmászásról nem is beszélve! Megismerkedtek a molnárok mesterségével. Végigkísértük a búza útját a szántóföldtől egészen a lisztes zsákokig. Délután az udvaron a fák árnyékában nemezlabdát készítettünk. A technika szinte mindenkinek újszerű volt. Nagy élvezettel gyúrták, gömbölyítették labdáikat. Száradás után ki is próbálták kié pattan a legmagasabbra. Néhányan 3 labdát is elkészítettek különböző színekben.  Aki megunta a labdakészítést, az párválasztó játékokat játszhatott.

PÉNTEK: A reggeli gyülekező alatt mindenki elkészítette a saját rókáját. Kilyukasztottuk, fonalat fűztünk bele és felakasztották a nyakukba. Megreggeliztünk, és indultunk a sétányhoz. A nap is kisütött, reményteli volt az idő, hátha nem esik. Mire kiértünk, újra beborult, de csak néhány csepp esett. A tanösvény végén hatalmas csúszda várta a gyerekeket egy erdei játszótéren. Örömmel vették birtokukba a játékokat. Ezután rókavadászatra indultunk. A reggel elkészített rókáikat előzetesen elrejtettük az ösvény mentén. Feladatul kapták, hogy keressék meg őket, de mindenki csak a sajátját veheti el. Délután kézműves tevékenység következett. Legkedvesebb élményüket kellett rajzos formába önteni a héten történtek közül. Legtöbb gyermeknél a szélmalom és az arborétum jelent meg, illetve a délelőtti óriás csúszda. Az elkészült képeket mindenki haza is vihette magával emlékbe. A programzárásnál képzeletbeli búcsúajándékot adhattak egymásnak az új barátok egy- egy kedves szóval. A résztvevő tanulók nekünk, pedagógusoknak is visszajelezhettek a programokkal kapcsolatban: mi tetszett nekik legjobban, legkevésbé, min változtatnának? Végül emléklapot kapott mindenki, s ezzel zártuk a tematikus programhetet.

Tartalmas, élményekben dús napokat tölthettünk együtt. Várjuk a folytatást! Remek volt! Köszönjük szépen a lehetőséget!